Bloog Wirtualna Polska
Jest 1 124 821 bloogów | losowy blog | inne blogi | zaloguj się | załóż bloga
Kanał ATOM Kanał RSS

Osobowość nauczyciela - praca wychowawcy

piątek, 24 marca 2006 13:13
Skocz do komentarzy
 Otóż wszyscy wiemy o tym, że nauczyciel występuje wobec młodzieży w dwóch głównych rolach: jako uczący określonego przedmiotu i jako wychowawca klasy. Pierwsza z tych ról jest doceniana przez większość nauczycieli, przy czym preferują oni obowiązki związane z wyposażeniem uczniów w wiedzę i umiejętności.
     Druga rola wychowawcy, jest przez nauczycieli niedoceniana. A przecież to wychowawca kształtuje postawy młodzieży. Wielu nauczycieli szkół podstawowych nie docenia roli wychowawcy klasy.
      Przyczyn takiego stanu rzeczy jest wiele, ale wszystkie można by sprowadzić do jednej: szkoła obecna stwarza lepsze warunki do pełnienia przez nauczyciela roli dydaktyka. Wynika to m.in. z tego, że troska władz szkolnych skupia się przede wszystkim na wynikach nauczania.
     Dyrektorzy szkół więcej interesują się pracą dydaktyczną nauczyciela, niż jego poczynaniami wychowawczymi.
     Na posiedzeniach rady pedagogicznej omawia się głównie sprawy związane z osiągnięciem lepszych wyników nauczania.
     W tej sytuacji rola dydaktyka daje nauczycielowi więcej satysfakcji, utwierdza go w przekonaniu, że wyniki nauczania są o wiele ważniejsze od efektów wychowawczych.
     Ogólnie rzecz ujmując, nauczyciel już w toku studiów lepiej jest przygotowany teoretycznie i praktycznie do pełnienia właśnie roli dydaktyka.
Całokształtu obowiązków wychowawcy klasy młody nauczyciel prawie nie zna, a te które zna rozumuje powierzchownie. Warunki jakie zastaje w szkole nie sprzyjają wytworzeniu stosunku do roli wychowawcy klasy.
     Jeżeli więc szkoła ma stać się szkołą wychowawczą, jeżeli ma pogłębiać swoje oddziaływanie opiekuńczo – wychowawcze, trzeba inaczej spojrzeć na rolę wychowawcy klasy.
     Musimy zdać sobie sprawę z tego, że w roli wychowawcy klasy osoba nauczyciela jest bardzo ważna. Jego praca ma wpływ NATO jak dzieci i młodzież akceptują wartości prezentowane przez szkołę. Efekty tej pracy zależą głównie od tego, w jakim stopniu wychowawca realizuje przyjęte na siebie obowiązki, czy zaspokaja oczekiwania wychowanków. Warto więc poznać te oczekiwania i skonfrontować je z treścią wytycznych do pracy wychowawcy klasy.
     W ciągu 30 lat mojej pracy nauczycielskiej prowadziłam i hospitowałam wiele zajęć dotyczących problemów wychowawczych. Uczniowie klas młodszych i starszych szkoły podstawowej na pytanie „Czego oczekują od wychowawcy” odpowiadali bardzo różnie. Padały odpowiedzi bardzo dojrzałe. Ogólnie można stwierdzić, że wychowawca klasy jest dzieciom najbliższy spośród wszystkich nauczycieli, jest pośrednikiem między klasą a nauczycielami, rzecznikiem interesów klasy na terenie szkoły, jest doradcą i opiekunem swoich uczniów.
     Dobry wychowawca doradza jak się uczyć, wskazuje jak rozplanować sobie pracę, aby móc rozwijać swoje zainteresowania. Uczniowie oczekują od wychowawcy aby był serdeczny i traktował ich poważnie. Winien otaczać opieką uczniów słabszych i biedniejszych. Często od postępowania wychowawcy w stosunku do tych dzieci zależy dalsza ich kariera szkolna. Nauczyciel – wychowawca powinien być przyjacielem i powiernikiem wychowanków – tak odpowiadali uczniowie klas starszych szkoły podstawowej. Na pytanie: Co rozumieją pod pojęciem powiernik i przyjaciel, wychowankowie odpowiadali, iż chcieliby porozmawiać z dorosłym o swoich kłopotach osobistych. Można mu zaufać i zawierzyć bez obawy, że się będzie wyśmianym i zlekceważonym.
     Wychowawca na pewno winien być znawcą psychiki dziecka, wie wszystko o swoich uczniach, zna ich zainteresowania, zna środowisko ucznia, jego plany, rozumie sprawy uczniów, ich troski, problemy i trudne sytuacje.
     Po wieloletnie obserwacji środowiska szkolnego mogę stwierdzić, że nie powinno się zmieniać wychowawcy, bo zżycie i zrozumienie klasy jest chyba jedyną drogą do osiągnięcia sukcesów wychowawczych. Wychowawca powinien uczyć jak żyć i umieć kierować wychowankiem. Wychowawca uczy żyć w kolektywie, uczy kulturalnego zachowania, wyrabia samodzielność i odpowiedzialność.
Aby to osiągnąć musi być stanowczy, konsekwentny i wymagający. Bardzo ważną cechą jest jego sprawiedliwość i sumienność.
     Nauczyciel wychowawca jest twórcą przyjaznych stosunków między sobą a klasą, opartych na wzajemnym zaufaniu, szczerości, zrozumieniu, zainteresowań i sympatii.
     Wychowawca organizując życie klasy, występuje z inicjatywą, pobudza do czynnego działania, organizuje pracę odpoczynek i zabawę.
     Podsumowując powyższe rozważania można stwierdzić, że uczniowie pragną wychowawców, którzy maja autorytet, których mogliby darzyć zaufaniem. Mamy szansę stania się dla wychowanków osobami „znaczącymi” właśnie w tym trudnym okresie, gdzie upadają wielkie „autorytety” polityczne, gdzie pogoń za pieniądzem przesłania inne, ważne dla człowieka wartości.
     Tę szansę ukazuje nam sama młodzież. Trzeba tylko abyśmy byli wychowawcami prawdziwymi i aby w szkole były warunki do działania dla takich wychowawców.
Podziel się
oceń
0
0


niedziela, 26 października 2014

Licznik odwiedzin:  10 034  

Kalendarz

« październik »
pn wt śr cz pt sb nd
  0102030405
06070809101112
13141516171819
20212223242526
2728293031  

Archiwum

O moim bloogu

Oto notatki z wszystkich przedmiotów z licencjatu i z magisterki ze studiów pedagogicznych

Głosuj na bloog






zobacz wyniki

Ulubione strony

Portale do szukania informacji

Wyszukaj

Wpisz szukaną frazę i kliknij Szukaj:

Subskrypcja

Wpisz swój adres e-mail aby otrzymywać info o nowym wpisie:

Statystyki

Odwiedziny: 10034

Lubię to

Więcej w serwisach WP

Bloog.pl

Bloog.pl